Σάββατο 17 Απριλίου 2021

Τουρκική anti-NAVTEX: Προοίμιο μιας νέας κρίσης;

 Τουρκική πρόκληση σε βάρος γαλλικού πλοίου: Ζητά να σταματήσει τις έρευνες  ανοικτά της Κρήτης - 17.04.2021, Sputnik Ελλάδα 

Την Παρασκευή 16 Απριλίου ο τουρκικός σταθμός  NAVTEX Αττάλειας, εξέδωσε anti-NAVTEX έναντι της προηγούμενης ελληνικής NAVWARN HA69-260/2, η οποία αφορούσε ερευνητικές εργασίες του γαλλικού ωκεανογραφικού σκάφους L’ ATALANTE στο Νοτιοανατολικό Κρητικό πέλαγος και στη  Μεσόγειο, από 15 έως 18 Απριλίου.

Το ακριβές κείμενο της anti-Navtex, είναι το ακόλουθο:

 
TURNHOS N/W :0313/21 (Antalya NAVTEX Station) (Published Date: 16-04-2021 13:16)TURNHOS N/W :0313/21
MEDITERRANEAN SEA
1. UNAUTHORIZED STATION HAS BROADCASTED NAVWARN HA69-260/21 FALLS WITHIN TURKISH CONTINENTAL SHELF AND TURKISH NAVTEX SERVICE AREA.
2. ANTALYA NAVTEX STATION HAS THE AUTHORITY TO BROADCAST NAVTEX MESSAGE IN THE AREA. HA69/260/21 IS NULL AND VOID.
3. CANCEL THIS MESSAGE 182100Z APR 21

 

Από το κείμενο χρήζουν να επισημανθούν τα ακόλουθα:

1. Το σύστημα ναυτιλιακών προειδοποιήσεων Navtex, αποτελεί βοήθημα για την εξασφάλιση της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας. Οι προειδοποιήσεις αυτές εκπέμπονται από παράκτιους σταθμούς οι περιοχές ευθύνης των οποίων συνήθως συμπίπτουν με την υφαλοκρηπίδα του παράκτιου κράτους. Οι περιοχές αυτές δεν αποτελούν ζώνες κυριαρχίας ή δικαιοδοσίας, αλλά είναι περιοχή αρμοδιοτήτων, συνεπώς με το γράμμα του νόμου δεν μπορούν να λειτουργήσουν ως μηχανισμός διεκδίκησης θαλασσίων ζωνών. Επίσης, οι anti-Navtex δεν έχουν ουδεμία κανονιστική ισχύ για τη ναυτιλία, ενώ θα έλεγε κανείς ότι εν δυνάμει μπορεί να αποτελέσουν πηγή σύγχυσης.

2.  Αν και όπως προαναφέρθηκε, η περιοχές εκπομπής κάθε σταθμού έχουν το χαρακτήρα αρμοδιότητας και όχι δικαιώματος ή κυριαρχίας εν τούτοις είναι ζωτικής σημασίας να συμπίπτουν τα όρια δικαιοδοσίας και ευθύνης. Ένα πλοίο που διεξάγει έρευνες σε μια περιοχή λαμβάνει άδεια (εφόσον δεν πρόκειται για Ανοιχτή Θάλασσα) από το παράκτιο κράτος που διαθέτει κυριαρχικά δικαιώματα στην περιοχή, συνεπαγόμενα είναι λογικό να συμπίπτει αυτή η περιοχή ευθύνης με την περιοχή δικαιοδοσίας. 

3. Το νόημα  της anti-navtex είναι διττό, αφενός αμφισβητεί τα όρια ευθύνης του ελληνικού σταθμού Ηρακλείου, αλλά επιπλέον τονίζει ότι τα όρια του σταθμού Αττάλειας συμπίπτουν με αυτά της τουρκικής υφαλοκρηπίδας, ενισχύοντας τον ανωτέρω ισχυρισμό. Η συγκεκριμένη παρατήρηση συσχετίζεται με τη θέση ότι εξ αρχής, από όταν άρχισε η Τουρκία να αμφισβητεί της περιοχές αρμοδιότητας των ελληνικών σταθμών, ουσιαστικά στόχευε μακροπρόθεσμα στην αμφισβήτηση των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων και δεν επρόκειτο για μια άνευ ουσίας αντιπαράθεση σε επίπεδο αρμοδιοτήτων (και συνεπώς ελάσσονος σημασίας) όπως τόνιζαν διάφοροι αναλυτές.

4. Η τουρκική anti-Navtex ακολούθησε τη λεκτική σύγκρουση των ΥΠΕΞ, λειτουργώντας (ίσως) εν είδει αντιποίνων στις δηλώσεις του Έλληνα ΥΠΕΞ, καθόσον δεν εκπέμφθηκε την πρώτη (ή την προηγούμενη) ημέρα των ερευνών του γαλλικού σκάφους. Οπότε απομένει να αποδειχθεί εάν πρόκειται για αντίποινα ή για απαρχή μιας εν τοις πράγμασοι αμφισβήτησης της ελληνοαιγυπτιακής συμφωνίας του Αυγούστου 2020.

5. Η περιοχή την οποία αφορά η τουρκική anti-Navtex ανήκει στην ελληνική ΑΟΖ η οποία προέκυψε κατόπιν της ελληνοαιγυπτιακής συμφωνίας του προηγούμενου χρόνου. Παράλληλα, περιέχεται και στην περιοχή του τουρκολιβυκού μνημονίου. Συνεπώς πρόκειται για την πρώτη πράξη έμπρακτης επιβεβαίωσης των τουρκικών αξιώσεων και ταυτόχρονα αμφισβήτησης των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων. Έχει ιδιαίτερη σημασία μάλιστα το γεγονός ότι η τουρκική βούληση δεν εκφράστηκε με την έκδοση της Navtex αλλά και με την αποστολή πολεμικού σκάφους στην περιοχή ερευνών.


 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου